Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: ckarlet
Категория: Тя и той
Прочетен: 2300567
Постинги: 228
Коментари: 8200
Гласове: 43136
Постинг
04.07.2023 09:28 - ЖЕРАВНА...
Автор: ckarlet Категория: Тя и той   
Прочетен: 2719 Коментари: 5 Гласове:
18


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
           Село Жеравна се намира в полите на средния дял на Източна Стара планина. Някога на това място имало старо тракийско селище, наречено Потук (и в съвремието над Жеравна има местност с име „Пттъка“). За произхода на името съществуват няколко версии: едната е, че идва от птицата, което е твърде неправдоподобно, понеже в района никога не кацат жерави; другата – от „жерна“, „жерка“, „жерков“ – думи със старославянски корен, значещ воденица. Тази версия е по-правдоподобна, тъй като в района са се намирали множество воденици. В близкото минало Жеравна се е наричала Жеруна, което след Освобождението плавно преминава в Жеравна.

     Къща-музей "Йордан Йовков" - Жеравна

   Уредена е в родната къща на големия български писател. В ниската дъбова постройка тип „приземна камчийска жеравненска къща” в махала „Голямо бърдо” са представени лични и семейни предмети на Йордан Йовков, фотодокументи, ръкописи и оригинални първи издания от богатото творческо наследство на писателя.


    image

image

         Църквата "Св. Николай" е построена през 1834г. Първоначално е изографисана от майсторите зографи Йордан Михайлович от град Елена и Георги и Генчо от Трявна.

image


image

image

image

image

         Художествената галерия „Христо Тодоров” е уредена в сградата на взаимното училище (от 1867г.) в „Черковната махала” и е в непосредствена близост до църквата “Св.Николай”. Фондът на галерията включва над 400 творби на Михалис Гарудис, Ради Неделчев, Стоян Цанев, Христо Тодоров, Марин Подмолов, Кирил Казанлъклиев, Михаил Курдов, Лика Янко, Николина Делева и други.

image

image

           Къща - музей "Сава Филаретов" - Жеравна

           Сава Филаретов е сред най-големите български възрожденци и учители и една от най-видните личности у нас по време на Възраждането. Той е сред основоположниците на модерното училище в България.

image

image

           Старите къщи и калдъръмените улички в Жеравна, които ни връщат в миналото...

image


image

image

image

image

image

image

image

image




Гласувай:
18



1. katan - Прекрасна Жеравна!
04.07.2023 13:47
Запазила духа на миналото. Родно място на бележити българи!
Благодаря, че ме върна в този красив край!
цитирай
2. ckarlet - 1. Katan - Прекрасна Жеравна!
04.07.2023 14:58
И на мен много ми харесва Жеравна, Кати! Ходили сме през есента, но сега ми се видя приказна. Нацъфтелите цветя и зеленината на балкана и придаваха такъв облик, че все едно художник е рисувал...
Благодаря ти, Кати, че винаги намираш време да разгледаш при мен, а особено се радвам, когато и коментираш постинга!
цитирай
3. donchevav - Страхотни снимки - сякаш бях там! ...
04.07.2023 22:01
Страхотни снимки - сякаш бях там! Жеравна - силата и красотата, гордостта, непреклонността ... и тайнството, вечната омая на родното, на българското, на стария Балкан, всичко, дало живот и дух на безсмъртните "Старопланински легенди".
Благодаря, Скарлет!
Поздрави!
цитирай
4. kvg55 - ckarlet,
04.07.2023 22:49
Не съм ходил в Жеруна и Котел и трябва да ида.
цитирай
5. ckarlet - 3. Donchevav - Страхотни снимки - сякаш бях там! ...
06.07.2023 08:29
donchevav написа:
Страхотни снимки - сякаш бях там! Жеравна - силата и красотата, гордостта, непреклонността ... и тайнството, вечната омая на родното, на българското, на стария Балкан, всичко, дало живот и дух на безсмъртните "Старопланински легенди".
Благодаря, Скарлет!
Поздрави!


Много благодаря, Donchevav! Наистина беше една прекрасна разходка, която на мен лично ми се отрази страхотно!
цитирай
6. ckarlet - 4. Кvg55 - ckarlet,
06.07.2023 08:31
kvg55 написа:
Не съм ходил в Жеравна и Котел и трябва да ида.


Много често минаваме край Котел, но никога не сме изявявали да го посетим. Това е идея, Кvg55, със сигурност има и там какво да се разгледа.
Благодаря ти, че отдели от времето си и разгледа при мен!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930